Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 

18 | 12 | 2025

Kodeks przedszkolaka

 

Dziecko powinno mieć prawo do bycia tym, kim jest, bycia dzieckiem z prawem do dnia dzisiejszego – nie można go traktować jedynie z punktu widzenia przyszłości, w którą wejdzie” twierdził przyjaciel dzieci – Janusz Korczak. Ma ono prawo do swego dziecięcego świata, z którego musi stopniowo wyrastać, podejmując coraz trudniejsze zadania.  Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznane dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.

  

PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:

•Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności  proponowanych przez przedszkole

•Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo

•Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw

•Mieć i wyrażać swoje zdanie

•Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego

•Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje

•Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować

•Do indywidualnego tempa rozwoju

•Popełniać błędy i zmieniać zdanie

•Do swojej prywatności, samotności i niezależności

•Do nienaruszalności cielesnej

•Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego

•Do snu i wypoczynku jeśli tego potrzebuje

 

Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka Przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale także na dawaniu czegoś  z siebie drugiej osobie.

 

Dzieci z PP w Krzyżowicach wspólnie nakreśliły zasady dobrego zachowania w przedszkolu.

 

KODEKS  DOBREGO  ZACHOWANIA

 

1. Jestem dobrym kolegą i dobrą koleżanką.

2. Szanuję innych, a inni szanują mnie – słuchamy siebie nawzajem.

3. Pomagam kolegom i koleżankom.  

4. Jestem miły i uprzejmy.

5.  Zabawki są wspólne więc dzielę się nimi z innymi.

6.  Szanuję zabawę kolegów i nie niszczę ich pracy.

7.  Dbam o czystość i porządek w sali.

8.  Zostawiam porządek w miejscu pracy i zabawy.

10. Szanuję cudzą własność.

11.  Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych.

12.   W sali chodzę spokojnie, bo wiem, że pobiegać mogę w przedszkolnym ogrodzie.

13.   Grzecznie i spokojnie rozmawiam z kolegami i z dorosłymi.

14.   Używam czarodziejskich słów: proszę, przepraszam, dziękuję.

15.   Pamiętam o ważnych słowach:  dzień dobry, do widzenia.

16.   Staram się nie hałasować.

17.  Wychodzę z sali  tylko za zgodą nauczyciela.

18.   Szanuję przyrodę, pomagam zwierzętom, nie niszczę roślin.

tekst i foto: Wiesława Stańczyk

E-szkoła
Projekty
ABSOLWENCI
BIP PZSP W OLSZANCE
Nasze sukcesy
Odwiedziny

Odwiedza nas 33 gości oraz 0 użytkowników.

Ostatnio dodane
Statystyka odwiedzin
4950876
dziś
wczoraj
w tym tyg.
w zesz. tyg.
do tej pory
167
332
1277
4947808
4950876